-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3799 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

اينكه علي(در جايي فرمودند :هركسكهكلمه اي به من بياموزد من را بنده خودكرده است و در جايي ديگر فرموده اند: تمام علمهاي آسمان و زمين در نزد من است وتا قبل از اينكه از ميان شما بروم از من سؤال كنيد. اين دوآيا با هم تناقض ندارد ؟

مقصود از اين علم، علم تعليم وارشاد وهدايت است چنانكه شهيد مطهري فرمودند:((بالاترين حقي كه كسي بركس ديگر پيدا مي كند،حق تعليم وارشاد وهدايت است.علي عليه السلام فرمود : اگر كسي يك حرف ، مرا بياموزد ، مرا بنده خويش ساخته است.)) (1)

نكته ديگر اينكه اگر مولا چنين فرموده اند ، بايد گفت شأنيت وجايگاه تعليم وهدايت را نشان داده اند يعني ارزش تعليم وهدايتبه حدياست كه اگر كسي به حضرت چيزي بياموزد او را بنده خود كرده است وبنده هم به همان معناي رايج آن زمان يعني غلام وخدمتكار است . در حاليكه اين امر در مورد مردم عادي نسبت به ائمه عليهم السلام واقع نشده است وكلام علامه مظفر ناظر بر همين مطلب است كه فرمودند:

((تاريخ روشنگراين مطلب است كه ائمه اطهار عليهم السلام پيش احدي تربيت نديده ونزد هيچ استاد ومعلمي، درس نخواندند، از دوران كودكي گرفته تا سنين رشد حتي نزد كسي به خواندن ونوشتن نپرداخته اند، با اين حال مي بينيم آنان در موقعيتي از علم و كمال هستند كه هيچكس را همتائي با آن موقعيت نيست،وهيچ پرسشي از آنان نشد مگر اينكه در وقت خود ، جواب آنرا گفتند واصلا واژهنمي دانمبه زبانشان نيامد.)) (2)







ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- شهيد مطهري ، حكمتها واندرزها . ص 237

2- علامه مظفر، مسائل اعتقادي از ديدگاه تشيع ، ص 85





تنها مورد وقوع اين مساله كه كسي به ائمه عليهم السلام ، تعليم دهد ، شخص پيامبر است ونيز هر امامي نسبت به امام بعد از خود سمت مربي ومعلم داشته است.

پس نتيجه مي گيريم كه تعليم ائمه توسط انسانهاي غير معصوم نه تنها واقع نشده است بلكه در روايات ما مورد نهي نيز قرار گرفته است واين مناسب با كلام ونظر علما است كه سخنان آيت الله مصباح نمونه اي از آن است .

ايشان در باره علم امام مي فرمايند : (( بي شك اهل بيت پيغمبر(بيش از ساير مردم از علوم آن حضرت ، بهره مند بودند چنانكه پيامبر ( درباره ايشان فرمود : لا تعلموهم فانهم اعلم منكم(به آنها تعليم ندهيد زيرا كه آنها از شما داناترند ) . مخصوصا شخص امير مؤمنان (كه از دوران كودكي در دامان رسول خدا(پرورشيافته وتا آخرين لحظاتعمرآن حضرت ملازم وي ، وهمواره در صدد فرا گرفتن علوم وحقايق از پيامبر اكرم (بوده است ، وپيامبر ( درباره وي فرمود : انا مدينه العلم وعلي بابها(من شهر علمم و علي ( دروازه آن شهر است).))(1)





































ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آيت الله مصباح يزدي ، آموزش عقايد ، جلد 2 ، ص 192 .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.